Follow by Email

2009-09-21

Erntedank - Skördefest...

-ab heute versuche ich mal meine Beiträge auch auf schwedisch zu schreiben. Mal gespannt ob das so klappt. ( Hab nämlich auch ein paar schwedische Leser)

-från idag vill jag prova att skriva på svenska. Hoppas det blir bra så :o)
till alla mina svenska vänner: Om ni hitta någon fel, var snälla och hjälper mig att blir bättre på svenska, tack så mycket i förskott. Kramis

... bei uns im Garten


... hos oss i trägården

-nachdem die letzten Nächte zum Teil schon Bodenfrost brachten, dachte ich mir ich werde die Früchte noch schnell ernten, bevor sie erfrieren.

Unsere ersten drei Äpfel, mmmh die duften. Das andere sind, wie ihr sicher nicht schwer erkennen könnt; Walderdbeeren, Brommbeeren und Blaubeeren. Die sind allerdings eine kanadische Sorte, deshalb auch so gross. Aber dafür, dass wir die Pflanze erst dieses Jahr gepflanzt haben sind doch schon ein paar dran gewesen. ;0)

-eftersom det var lite frost på nätterna, tänkte jag att plocka alla grönsaker och fruktar ur trädgården. Jag var rädd för att de fryser ihjäl.

Det finns våra första tre äppler, mums vad de dofter. De andra fruktar var smultron, björnbär och blåbär, ni känner säckert igen. De här blåbär är en kanadisk sort, därför är de så stora. Vi köpte busken i år, och ändå fanns det så många frukt på. ;o)

Keine Kommentare: